Навчальні матеріали


Перші кроки на робочому місці.
Мета тренінгу – розвиток здатності єфективної самопрезентації в умовах професійної взаємодії.

Завдання тренінгу:
·       Розвиток навичок єфективної комунікації;
·       Ознайомлення з основами невербальної комунікації, засвоення навичок трансляції відповідного іміджу в ситуації професійної взаємодії.
·       Дослідження зворотнього самоставлення, визначення власних цілей щодо удосконалення й оптимізації власної комунікативної взаємодії з оточуючими;
·       Практичне відпрацювання здатності до самопрезентації в ситуації професійної взаємодії.
Цільова група : учні випускних груп, які потребують допомоги у розвитку навичок ефективної самопрезентації, що є важливлю передумовою успішної професійної самореалізації.
Вступна частина.

Мета: ознайомити учасників з подальшою роботою; познайомитися та налагодити контакти між ведучим і учасниками тренгу, створити довірливу атмосферу в групі.
Час виконання – 25 хвилин.
Привітання членів групи.
     Ознайомити учасників з повною інформацією про роботу групи. Слід розповісти, що може відбуватися в групі. Бажано, щоб кожний учасник дав згоду на участь у роботі. Варто наголосити на тому, що в групі діє принцип активності учасників: члени групи постійно залучаються до різних дій – ігор, дискусій, виконання вправ, ав також цілеспрямованого спостерігання й аналізу дій інших учасників.
Хід виконання. Узгодити правила роботи в групі. ( На першому занятті необхідно встановити правила роботи в групі, які будуть сприяти створеню комфортної і безпечної атмосфери та роботи протягом всіх занять.) Ведучий оголошує основні правила роботи в групі і за необхідністю додоє інші.
Знайомство.
Вправа 1. «Нетрадіційні привітання».
Мета: зняття напруги та створення навимушеної атмосфери в групі.
Час виконання  - 5 хвилин.
Хід виконання. Кожний учасник групи вітається з іншим великим пальцем правої руки, далі вказівним пульцем правої руки і так по черзі всіма пальцями однієї руки; долонею; двома долонями; коліном; чолом; носом; вухом. Потім ведучий пропонує учасникам представитись (можна назвати власне ім’я або псевдонім).
Вправа 2. „Мої очікування”(5 хв.)
Тренер: Ми з вами познайомилися ближче. І ви, мабуть, ще не всі впоралися з хвилюванням. Когось наші незвичні вправи дивують. Спробуємо поділитися своїми думками. Для цього я роздам вам аркуші липкого паперу у вигляді яблучок. Ви маєте 5 хвилин, щоб записати свої очікування стосовно наших заннятть. Далі треба вийти і оголосивши, що ви очікуєте, закріпити свої „яблучка” на нашому дереві.

Міні – лекція  «Перші кроки на новій посаді»

Перший робочий день являється самим важливим і самим важким з психологічної точки зору. Від того, як ви себе поведете в перший день, буде залежати те, як будуть складатися ваші відносини з колегами в майбутньому.
Отже, вас призначили на нову посаду, тепер ви – співробітник.  З чого почати? Як побудувати своє входження в нову організацію? Яким бути? Дуже слухняним або незалежним і самостійним, найкрасивішим або самим скромним, просто самим собою або треба трохи себе прикрасити?
Свою діяльність у новій посаді чи на новому місці рекомендується починати  з уважного вивчення колективу, робочої обстановки, стилю роботи керівників і колег і самому пристосуватися до існуючого стандарту. Звичайно, можливі й побоювання -  сподобаюсь чи колегам, керівникові, підлеглим, чи впораюся в професійному плані.
Що ж саме головне у ваших перших кроках на роботі?
1.     Перш за все поведінка в новій організації, повинна бути дипломатична.
2.     В перший день керівник зобов’язаний представити колективу свого нового співробітника.
3.      Далі досвідчені робітники повинні ввести нового колегу в курс справи.
4.     Яким би високим професіоналом ви не були, хороші відносини з людьми в колективі грають не останню роль. До новачків в колективі спочатку будуть придивлятися і можуть відноситися пристрасно. Відразу покажіть, що пунктуальні – не запізнюйтесь на роботу і не залишайте робоче місце до закінчення робочого дня. Не тиняйтеся без потреби по кабінетам.
5.      В перші дні від вас потребується дружелюбне привітання і короткі важливі доброзичливі контакти.
6.     Виховані люди завжди цікавляться справами своїх колег. Їх успіхи повинні відверто радувати, а невдачі засмучувати. Особисті обіди, симпатії і антипатії не повинні здаватися на ділові відносини з колегами. Не слід надоїдати співробітникам розповідями про свою турботу і особисті неприємності.
7.     Робоче місце співробітника також може багато розповісти про нього. Вихована людина ніколи не заставить оточуючих любуватися безпорядком на своєму столі. Жінкам не слід займатися макіяжем на робочому місці, тим більше якщо в кабінеті знаходиться декілька чоловік. Не розглядайте документи на чужому столі, нічого не шукайте там. Не ведіть довгих особистих розмов на службовому телефону, не в якому разі неможна підслуховувати чужі телефонні розмови.
8.     Якщо хтось підходить до вас, негайно приділіть цій людині увагу. Постарайтесь згадати його ім’я, тихо повторивши його про себе. Якщо ви не впевненні в іменні, попросіть людину відразу ж назвати його.
9.     Слухайте все, що вам говорять, виділяючи саме цікаве, щоб продовжити розмову. Якщо в розмові немає нічого цікавого, постарайтесь зачепитися хоч за щось. Якщо хтось представляє вас, подивіться спочатку на того, кому вас представляють, а потім на того, хто представляє. Єдиним доступним фізичним контактом в світі бізнесу являється рукостискання. Мало уваги приділяють рукостисканню, хоч практично воно являється універсальним і до того ж досить важливим для сприйняття.
10. Доброзичливе рукостискання міцне, але безболісне; супроводжується поглядом в очі і посмішкою; здійснюється правою рукою; триває не більше двох-трьох секунд.
Рукостискання необхідно виконати в наступних ситуаціях:

Якщо інша люди протягне вам руку;
Якщо ви зустрічаєте когось;
Якщо ви вітаєте гостей чи хазяйку дому;
Якщо ви відновлюєте знакомства;
Якщо ви прощаєтесь.
11. Під час бесіди необхідно не тільки уважно слухати, але і виглядати уважно слухаючим. Цедосягається при допомозі мови тіла. Дивіться на співрозмовця, злегка нахилившись вперед.

Під час бесіди:

Не сутультесь, але і не стійте по стійці струнко;
Не складайте руки на грудях;
Не розповідайте довгі скучні анекдоти;
Не дивіться, як інші люди переміщаються по кімнаті, в той час як хтось говорить з вами;
12. Критикуйте тільки на одинці і не в якому разі при свідках;
Критикуйте проблему, а не людину;
Говоріть конкретно;
Мета критики – покращити роботу, а не знищити довіру.
13. Сприймаючи критику, не викручуйтесь і не ховайтесь. Якщо критика недоказана, ви маєте сказати про це, але тільки спокійно. Якщо критика переходить в нанесення особистої обіди, не відповідайте тим ж.
14. Вихована людина завжди відмітить, що колега сьогодні добре виглядає. І знову, перед тим як зробити комплемент, згадайте про правила:

Будьте щирим;
Будьте конкретним;
Комплементи потрібно говорити вчасно;
Не робіть порівнянь.
Приймаючи комплементи:
Просто скажіть «дякую»;
Не соромтесь і не говоріть «Яка дурниця»;
Не говоріть, що ви могли зробити ще краще при великій кількості часу;
Не модернізуйте комплімент з свого боку.
15. Будьте уважні до колег. Якщо хтось хворіє, подзвоніть йому або відвідайте. Постарайтесь влитись в колектив.
16. Якщо на роботі прийнято пити чай чи каву, вітати з днем народженням, участувати в усіх заходах, допомагайте в їх організації. Тим, хто збирає гроші на подарунок імениннику, не слід настоювати, якщо хтось з колег відказується давати гроші. У відповідь на привітання зазвичай пропонується пригощати, але не бажано влаштовувати занадто пишних святкувань на робочому місці. Не старайтесь здивувати оточуючих своєю щедрістю і кулінарними талантами.
Вправа 3 „Зав'язування контактів” (25 хв.)
Мета: Дати можливість отримати досвід у зав'язуванні нових контактів, а також більшого знайомства з людьми та форму­вання вміння першим ділитися з іншими своїми думками та здійснити розвиток навиків самопрезентації.
Тренер: Знайдіть в групі того, кого ти ще не знаєте або кого знаєте найменше. Поділіться на пари. Протягом 3 хв кожен у парі нехай роз­каже, якою людиною він є.
Тепер знайдіть когось іншого, кого погано знаєте, і розкажи протягом 3 хв про дві най­важливіші речі, які сталися з вами ос­таннім часом. Те саме зробить ваш співрозмовник. Головний акцент треба зробити на вашій професійній самореалізації. Ваше завдання дізнатися про свого партнера якмого більше і потім здійснити презентацію його на групу.
А тепер я вам запропоную деякі теми я ви повинні проговорити їх у своїх парах.
Інші теми для розмов у парах:
  • Що вам подобається у ващій професії?”
  • „Як ви бачите власну майбутню професійну самореалізацію?”
  • „Які якасті вам слід розвинути для того щоб досягти ще більшого успіху уващій професійній діяльності?”
Через 10 хвилин розпочнемо презентації одне одного групі. На виступ дається 3 хвилини після чого 2хвилини група може задавати різні питання а той, хто презентує дає відповідь.
Тренер контролює дотриманн ярегламенту.
А тепер, ( він звертається до того, кого презентували іншим членам групи) прокоментуйте на скільки точно іншій людині вдалось відобразити ваш образ «Я» та відчути Вас, настільки вдало,щоб відповісти на запитання  домислюючи певну інформацію.
Учасник коментує те, що відбувалось протягом 1 хвилини.
А тепер, (він зверьається до того,хто робив презентацію)розкажіть будь ласка про Ващі відчуття наскільки  було складно чи легко було відповідати за іншу людину, відчувати її, уявляти її почуття та думки.
Обговорення:
-         Яка тема була для вас найважчою? Чому?
-         Що було легше слухати чи розповідати про себе? Чому?
-         Що дає нам ця вправа?
Вправа 4. «Комплімент»

Вступне слово. За допомогою цієї вправи я пропоную кожному з вас звернути увагу на те, яким чином можно зробити приємне іншій людині, як можна зробити наше спілкування більш приємним та відкритим.
Мета: оволодівати вмінням приймати і говорити компліменти
Час проведення – 10 хвилин.
Хід проведення. Учасники говорять один одному компліменти, приймають їх і реагують на них. Завдання виконується по колу.
Рефлексія:
1.    Чи важко говорити компліменти?
2.    Кому складніше говорити компліменти дівчатам чи хлопцям?
Висновок. Отже зараз  ви мали можливість переконатись наскільки легко віднайти у іншій людині якусь рису, яка підкреслює її унікальність і неповторність та наскільки змінює ставлення двох людей одне до одного.
         Компліменти досить ефективно використовуються у діловому спілкуванні, коли підкреслюються професійні або особистісні риси співрозмовника, та є досить дійовим міханізмом впливу на ділових партнерів та роботодавців.
Вправа «Подолання страху спілкування з адміністрацією»
Мета: сприяти зниженню рівня тривожності, розвивати навички спілкування.
Час проведення – 5 хвилин.
Вступне слово. Може так статись, що в перший робочий день вам вдасться зустрітися з безпосереднім начальником, який введе вас в курс справи. Не соромтеся виявляти зацікавленість і задавати питання. Можете навіть висловити свою думку, пропозиції, але будьте обережні: відкрита критика компанії в перший же день на роботі може вийти вам боком. Не намагайтеся разом продемонструвати всю свою освіченість, досвід і професіоналізм – краще ви потім покажете їх у роботі.
Ведучий: «Розслабтеся, заплющіть очі. Подумки уявіть себе біля дверей кабінету, до якого ви зазвичай боїтеся заходити. Тепер глибоко вдохніть і уявіть, що все це відбувається не насправді, а начебто у грі. Кабінет, великий стіл – це лише декорації на сцені. Керівник – актор, який грає певну роль. Він грізно дивиться на вас? Але в глибині душі він цілком Вас розуміє. Він демонструє вам свою байдужіст? Насправді він думає про Вас.Ви спокійні і впевненні. Ви переконуєте його, відстоюєте свою позицію, але внутришньо абсолютно спокійні. Ви відчуваєте повний внутрішній спокій і стабільність. У Вас навіть з’являється інтерес до цієї гри, вона захоплює Вас, Ви отримуєте від неї задоволення. Ніщо не може порушити Ваш внутрішній спокій. Виграш – не самоціль. Вам цікаво грати у цю гру. Грайте з насолодою».
Обговорення. Які думки викликала ця вправа?
Вступне слово. А зараз я хочу звернути вашу увагу на мову жестів, адже жести є важливим засобом невербальної комунікації, отже вміння правильно транслювати та розпізнавати оточуючих значно підвищать єфективність вашого спілкування
Міні лекція «Мова жестів»
Час проведення 20 хвилин.
Ознайомлення учасників тренінгу з особливостями невербальної комунікації, демонстрація основних жестів.
Кожен жест людини - це як слово в мові. Спостерігаючи за жестами співрозмовника, ми можемо визначити, що нам потрібно змінити поведінку, або щось зробити, щоб досягти потрібного нам результату.
Деякі групи жестів, що виражають різні позиції людини в процесі спілкування:
Жести відвертості
  • розкриті руки долонями вгору;
  • знизування плечима, що супроводжується жестом розкритих рук;
  • розстібання піджака (люди відкриті і дружньо до вас розташовані часто розстібають або навіть знімають піджак у вашій присутності). Наприклад, коли діти гордяться своїми досягненнями, вони відкрито показують руки, а коли вони відчувають свою провину або насторожено сприймають ситуацію, то ховають руки або в кишені, або за спину.
    Фахівці також підмітили, що коли ділові переговори йшли успішно, то сидячі учасники розстібають піджаки, розпрямляють ноги, пересуваються на край стільця ближче до столу, який відокремлює їх від співбесідника.
Жести захисту
      До цієї групи відносяться жести, якими ми реагуємо на можливі погрози, на конфліктні ситуації:
  • Руки схрещені на грудях (використовується для виразу оборони). Коли ми бачимо, що співбесідник схрестив руки, ми повинні переглянути те, що робимо або говоримо.
  • Руки стиснуті в кулаки також вказують на захисну реакцію співбесідника.
Жести задумливості і мрійливості
  • Жест "щока лежить на руці" (люди, що спираються щокою на руку, зазвичай глибоко занурені в роздуми);
Жести критичної оцінки
  • Підборіддя спирається на долоню, вказівний палець витягується уздовж щоки, решта пальців - нижче за рота (позиція «почекаємо - подивимося»);
  • Людина сидить на краєчку стільця, лікті на стегнах, руки вільно звисають (позиція «це чудово!»);
  • Нахилена голова – це жест «уважного слухання». Наприклад, якщо у більшості слухачів в аудиторії голови не нахилені - це означає, що група в цілому не зацікавлена висловлюваним матеріалом);
  • Чухання підборіддя (жест «добре, давайте подумаємо» - використовується, коли людина зайнята процесом ухвалення рішення);
  • Жести з окулярами (протирання скла, беруть в рот дужку окулярів і т. п.) - пауза для роздуму, людина хоче отримати час для обдумування перед тим, як чинити рішучіший опір, вимагати пояснень або перед запитанням;
  • Ходіння - жест, що позначає спробу людини вирішити складну проблему або ухвалити важке рішення;
  • Пощипування перенісся - цей жест, що зазвичай поєднується із закритими очима, говорить про глибоку зосередженість і напружені роздуми.
Жести підозри та скритності
  • Рука прикриває рот (співбесідник старанно приховує свою позицію з обговорюваного питання);
  • Погляд убік (показник скритності);
  • Ноги (або все тіло), звернені до виходу, - це явний знак того, що людина хоче закінчити зустріч, бесіду або те, що відбувається;
  • Торкання час від часу або легке потирання носа (зазвичай вказівним пальцем) - знак сумніву (інші різновиди цього жесту - потирання вказівним пальцем за або перед вухом, потирання ока).
Жести домінантності-підлеглості
  • Перевага може бути виражена у вітальному рукостисканні, коли людина міцно потискує вам руку і повертає її так, щоб її долоня лежала поверх вашої. Цим вона намагається виразити ніби фізичну перевагу.
  • І навпаки, коли людина протягує руку долонею вгору, то цим вона демонструє готовність прийняти підлеглу роль.
  • Коли рука людини при розмові недбало засунута в кишеню піджака, при цьому великий палець знаходиться зовні, то це виражає його упевненість в перевазі над вами.
Жести готовності
  • Руки на стегнах – це перша явна ознака готовності (часто можна спостерігати у спортсменів, що чекають свою чергу).
  • Варіація даної пози в положенні сидячи - людина сидить на краю стільця, лікоть однієї руки і долоня іншою спираються на коліна (так сидять безпосередньо перед укладенням угоди або, навпаки, перед тим, як встати і піти).
Жести перестраховки
  • Багато жестів пальців відображають невпевненість, внутрішній конфлікт або побоювання. Так, дитина в цьому випадку смокче палець, підліток гризе нігті, а дорослий часто замінює палець ручкою або олівцем і гризе їх.
  • Переплетені пальці рук (при цьому великі пальці нервово потирають один одного);
  • Пощипування шкіри;
  • Чіпання спинки стільця перед тим, як в нього сісти при інших людях.
  • Для жінки типовий жест посилення внутрішньої упевненості - повільне і витончене підняття руки до шиї.
Жести фрустації
  • Коротке дихання, яке часто поєднується з різними неясними звуками типу стогону, мукання і тому подібне (той, хто не помічає моменту, коли його опонент починає коротко дихати, і продовжує доводити своє, може зіткнутися з серйозними неприємностями);
  • Тісно зчеплені, напружені руки - це жест недовіри і підозри (той, хто намагається, зчепивши руки, запевнити оточуючих в своїй щирості, зазвичай не має великого успіху);
  • Руки тісно стискають одна іншу - спостерігається, коли людина потрапила в скрутну ситуацію (наприклад, повинна відповідати на питання, що містить серйозне звинувачення проти неї);
  • Захисне погладжування шиї долонею (у багатьох ситуаціях, коли людина займає захисну позицію) - жінки зазвичай поєднують цей жест з поправлянням зачіски.
Жести довіри
  • Пальці з'єднуються на зразок куполу храму (жест «купол»), що означає довірливість, але часто і деяке самовдоволення, егоїстичність або гордість (дуже поширений жест у відносинах начальник - підлеглий, притому чим вище ранг керівника, тим вище він тримає руки).
Жести авторитарності
  • Руки з’єднані за спиною, підборіддя підняте вгору – типова авторитарна поза (так часто стоять міліціонери, високе керівництво, армійські командири).
  • Якщо ви хочете дати зрозуміти свою перевагу, то все, що треба зробити, - це фізично піднятися над даною людиною, сісти вище, коли ви обидва сидите, або встати.
Жести нервозності
  • Покашлювання, прочищення горла (ті, хто часто прочищає горло, відчувають себе невпевнено і неспокійно);
  • Лікті стоять на столі, утворюючи піраміду, вершина якої - грона рук - розташовані прямо перед ротом (такі люди грають з партнерами в «кішки-мишки», поки ті не дають їм можливості «розкрити карти», вказівкою на що служить прибирання рук назад на стіл);
  • Подзвонювання монетами в кишені - вказує на заклопотаність людини з приводу грошей або їх браку;
  • Потягування себе за вухо - ознака того, що співбесідник хоче перебити розмову, але стримує себе.
  •  
Жести самоконтролю
  • Руки заведені за спину, і там одна сильно стискає іншу.
  • Людина, що сидить в кріслі, вчепилася в підлокітники руками, з схрещеними литками (типова для чекаючих прийому у зубного лікаря). Такі пози є сигналами про бажання людини справитися з сильними відчуттями і емоціями.
Жести нудьги
  • Постукування по підлозі ногою або клацання ковпачком ручки;
  • Голова спирається на долоню;
  • Машинальне малювання на папері;
  • Порожній погляд («я дивлюся на вас, але не слухаю»).

Вправа  на відпрацювання невербальногоспілкування.
Психотехнічні етюди спілкування
1.Вправа "Малюнок у двох" - учасники групи у парах, тримаючись удвох за один олівець, повинні без слів намалювати і підписати малюнок.
2.
Вправа "Жестові етюди" - один з учасників групи показує жестами закінчену ситуацію і залучає до неї інших членів групи (наприклад, відкручує кран, миє руки, умивається, набирає воду в долоні і передає її по класу).
3. Вправа "Місток" - взаємодія в парах.
На підлозі малюються дві паралельні лінії на відстані 30 см. Це міст. Під ним - річка. З різних боків до моста одночасно підійшли дві особи. їм треба без слів зрозуміти один одного і розійтися на вузькому місточку. Наступити на лінію - означає зірватися вниз. Вправа передбачає роботу зі зміною партнерів у парах. Після закінчення треба обговорити, з ким із партнерів учасники почувалися надійно і упевнено.
4.Вправа "Донеси воду" - учасники сідають у коло спиною до центру і заплющують очі. Тренер "запускає" по колу тарілку, наповнену водою. Завдання гравців: обережно, не розхлюпавши води, і при цьому без слів і не встаючи з місця, передавати один одному тарілку. Вправу можна виконувати під музику і з відповідним коментарем тренера. Наприкінці заняття підбиваються підсумки і проводиться рефлексія.
Вправа «У кабінеті директора»
Час проведення - 20хвилин.
Мета: адаптації учів до умов праці, засвоєння норм поведінки в різних навчальних ситуаціях.
Хід виконання. Пряцюючи, вам час від часу доводиться відвідувати різні кабінети, де у вас можуть виникнути внутрішні психологічні складнощі. Якф це кабінети?
·       Директора;
·       Менеджера;
·       Заступника
·       Бугалтера тощо.

Щоб уникнути складних ситуацій, ми зараз із вами спробуємо побувати в тому чи іншому кабінеті.
За бажанням 2-3 пари учнів програють ситуації.
Приклад ситуації для 1 пари:
Один ізь вас  - директор підприємства. Інший просить посадову особу підписати заяву на звільнення від роботи на 2 дні. Наперед відомо що керівник відмовить, але ви хочете, щоб ваше прохання задовольнили. Докладіть зусилля для цього. Успішним вважається таке виконане завдання, коли під час спілкування з керівником учасник:
1.    Викладає суть справи стисло і зрозуміло, супроводжуючи її вагомими аргументами.
2.    Говорить без зайових ємоцій, але і не «механічно».
3.    Якмога триваліший час зберігає не тільки зовнішний, а й внутрішній спокій.
·       Підписати заяву на матеріальну допомогу;
·       Підписати дозвил на переходження у другу сміну тощо.
Обговорення.
Як ви вважаєте, в якій парі завдання було виконане більш успішно? Чому?
Що відчували, виконуючи ці завдання?
Які знання отримали? Де їх можна використати?

12. Вправа «Мій твердий горішок» (10 хв.).
         Учасники в групах беруть горішок та називають труднощі, які виникають у них при спілкуванні. Починають фразу «Для мене твердим горішком при спілкуванні є …» Записують свої вислови в групах.
Рефлексія (5хв)
Для мене було важливим....
Я зрозумів що.....



Немає коментарів:

Дописати коментар